Datastrategi
Virksomheder har typisk en masse data, og et ønske om at udnytte den data til at skabe værdi. Men lige så typisk er det, at man ikke helt har overblik over sin data, og hvad man kan bruge dem til. Netop det kan en datastrategi hjælpe med.
Det handler om at definere en retning og konkretisere, hvordan netop din virksomhed kan skabe værdi med data. Det lyder måske komplekst, men start med at sætte dig et mål – hvad er det du vil opnå? Det handler i høj grad om at skabe en vision, og definere de vigtigste indsatsområder. Dernæst kan I tage stilling til, hvad det kræver af kompetencer, dataprodukter og dataplatforme.
Vores datastrategiforløb kan hjælpe jer med at skabe værdi med data. Gennem en række workshops tager vi jer blandt andet godt igennem følgende essentielle emner.
Sådan kommer du i gang
Vision
Vi hjælper jer med at udarbejde de overordnede mål for brugen af data - hvordan skaber det værdi for jeres organisation og organisationens overordnede vision?
Forretningsinitiativer
Definer 3-5 forretningsinitiativer, der understøtter visionen. Overvej hvordan I måler succes.
Applikationer & berøringsflader
Understøtter berøringsfladerne brugerrejsen gennem de tilgængelige services?
Dataprodukter
Hvilke dataprodukter er nødvendige for de identificerede initiativer. Hvilke analytiske kompetencer kræves der?
Dataplatforme
Vi undersøger den nuværende platform, og udvikler målbilledet for en fremtidige dataplatform.
Mennesker
Sammen identificerer vi, hvilke kompetencer/roller der er nødvendige for at skabe værdi med data.
Governance
Definér roller, ansvar og processer, for at sikre en effektiv og sikker brug af data.
Planlægning
Hvordan eksekverer vi på vores datastrategi? Start småt og opbyg din dataplatform usecase-by-usecase.