MobilePay
Mest downloadede og benyttede app i Danmark
Danske Bank er en af de største banker i Danmark. De har eksisteret i mere end 150 år og er en kendt spiller i den danske privat- og erhvervsøkonomi. De arbejder for at være en drivkraft for vækst og udvikling i samfundet, og har udviklet sig i takt med samfundet, ligesom de har været med til at forme udviklingen. Således også hvad angår mobilbetaling. Vi havde en del erfaring med at lave apps til telefon og tablet, så vi hjalp Danske Bank med konceptet.

At være de første med app til mobiloverførsler
Ideen om en betalings-app som denne var banebrydende, og der var stort set ingen løsninger at sammenligne med. Et krav var, at brugen af appen skulle være lige så let som at bruge kontanter. Danske Bank gik ind i projektet med en meget åben indstilling, hvilket er en af hovedårsagerne til, at projektet blev så stor en succes: De lod brugerrejsen diktere enhver beslutning, der blev taget, og de var villige til at ofre sig på samtlige punkter, for at appen skulle blive så enkel som overhovedet muligt.

En enkel app, der opfylder et nyt behov i befolkningen
Løsningen MobilePay svarede på et behov i befolkningen om let at kunne overføre penge til hinanden i takt med, at kontanter blev mere udfaset. Men det er enkeltheden og bekvemmeligheden, der får appen til at skille sig ud fra andre bank-apps. At den blev så enkel var fordi designteamet sammen med Danske Bank reducerede brugerrejsen og interfacet til et absolut minimum. Der blev talt skærmberøringer for gennemførsel af en betaling, og der blev skåret fra. User interface designet skilte sig desuden ud fra traditionelle overførselsplatforme med sit legende og samtidig elegante design, som var i fokus for at sikre brugeroplevelsen.

Kernefunktionaliteten er holdt siden launch
I dag har MobilePay over 4 millioner brugere og omkring 200.000 butikker. Kernefunktionaliteten er den samme som dengang, den blev født i 2013, blandt andet koblingen af kontonummer og telefonnummer, hvilket gør det let at overføre penge til sine kontakter – lige så let som at bruge kontanter. Også swipe-funktionen er bibeholdt som dengang. Designmæssigt og teknisk udnyttede den funktion en mulighed som appens brugergrænseflade tilbød, men som endnu ikke var blevet udnyttet i betalingssammenhæng.
