Gå til hovedindhold

MobilePay fylder 10 år

Med flere end 5.8 millioner brugere, er MobilePay blevet hentet på 90% af alle smartphones i Danmark og har dermed overgået alle forventninger siden appen gik i luften tilbage i 2013. Vi begyndte at designe appen cirka to år inde i et virkelig tæt og godt samarbejde med Danske Bank, hvor vi havde travlt med at designe en lang række løsninger, både til bankens kunder, men også til interne systemer i banken.


Nyheder

En dag blev vores nuværende CSO, Rasmus Sanko, ringet op af de dygtige forretningsudviklere hos Danske Bank, der beskrev rammerne for den app, vi i dag kalder for MobilePay. Rasmus’ umiddelbare reaktion var ren panik – ideen var nærmest utænkelig dengang - og der var stort set ingen benchmarks at sammenligne med.

Opgaven bestod i at skabe et koncept, et design, til en app der øjeblikkeligt kunne sende penge mellem individer, ved brug af kun deres telefonnumre. Vigtigst af alt, skulle løsningen være ”as easy as cash.”

Det virkede som en umulig opgave – vi var ærlig talt ret tvivlsomme om, hvorvidt det ville lykkes. Den tvivl gjorde os ekstra eftertænksomme, men er også grunden til, at vi i dag har en betalings-app med øjeblikkelige transaktioner, intuitivt design, og intet brugergebyr.

Positioneringen af MobilePay spillede en stor rolle i designprocessen. Bankapps eksisterede allerede, så dét at kunne overføre penge fra en smartphone var ikke en nyhed i sig selv. Det var enkeltheden og bekvemmeligheden, som MobilePay skulle skille sig ud ved. Derfor var første skridt i processen at fjerne alt unødvendig støj fra brugerrejsen.

Processen startede med at vi talte det mindst mulige antal skærmberøringer brugeren skulle lave, for at gennemføre en bankoverførsel i Danske Banks egen bankapp. Vi talte hele 19 berøringer.

Vores mål var derfor ret simpelt at reducere antallet af berøringer så meget som overhovedet muligt for at opnå den hurtigste og nemmeste form for mobile betalingsmetode på markedet. Og det må man sige, vi gjorde. 7 berøringer fra at åbne appen, til at pengene er overført. Det var, hvad den originale MobilePay app kunne byde på. Brugerrejsen og interfacet blev skåret helt ind til benet, og kriteriet for en hurtig og bekvem overførsel kunne krydses af.

Appen revolutionerede bankoverførsler på flere måder - ikke kun fra et praktisk perspektiv. Den gjorde det nærmest sjovt at overføre penge! Designet skilte sig ud fra traditionelle overførselsplatforme; det var legende, samtidig med at det var simpelt og elegant.

Når vi kigger tilbage på MobilePay projektet, som lige har rundet 10 år, er det med stolthed og taknemmelighed. Men vigtigst af alt, kigger vi tilbage uden et ønske om at have gjort det anderledes. De centrale funktioner, som vi alle er bekendte med, er forblevet helt ens til den dag i dag, og det er næsten den erkendelse, som vi er allermest stolte af.

Med det sagt, var forudsætningen for projektets store succes Danske Banks dygtige, ambitiøse og åbne tilgang. De lod brugeroplevelsen diktere hver en beslutning, der blev taget, og var villige til at ofre sig på essentielle punkter for, at den skulle være så enkel som overhovedet muligt. Denne frihed og åbne tilgang tegnede rammerne for vores drømmeprojekt - og det er vi helt vildt taknemmelige for.

Deltag i fejringen af MobilePay og send nogle penge afsted! Det er legende let.

Del denne artikel


Andre artikler

Alle nyheder
Event / afholdt

Kickstarter: Design Matters 23' Wrap Up

On October 12th we are inviting you to the Kickstarter: Design Matters 23' Wrap Up. Together with Mia Maria Tarp, Program Manager at Design Matters, we'll be delving into the most captivating discussions that arose during the conference like: Will AI ever replace us? Are we, as designers, prepared to redefine our future to prioritize planetary needs over human conveniences? Can design truly create culture, and can culture, in turn, shape our values and determine our future?