Borgerforslag
En portal, der gjorde en ny lovgivning til virkelighed
I Folketingets Udvalgssekretariat hjælper man blandt andet politikerne med betænkninger, lov- og beslutningsforslag. Da loven om borgerforslag blev en realitet, blev det samtidig besluttet, at den nye mulighed for at afgive forslag til Folketinget skulle foregå online. I Folketinges Udvalgssekretariat ønskede man en let tilgængelig borgerrettet løsning, der levede op til deres proceskrav for den interne behandling. Vi tilrettelagde derfor et forløb, der tog udgangspunkt i deres processer og ønskede arbejdsgange indadtil – og opbygningen af et enkelt flow på den borgervendte del.
Borgerforslag.dkAt tilgodese alle borgere, digitalt og analogt
Folketinget ønskede en digital løsning, der kunne understøtte den ny lovgivning omkring borgerforslag, som blev vedtaget i 2016. Den digitale løsning skulle med brugervenlighed og sikkerhed for procedurer og data følge forretningsgangene, som var beskrevet i den nye lov. Udfordringen lå i at formidle disse arbejdsgange med transparens, og samtidig sikre den enkelthed, som et website til alle danske borgere må være gennemsyret af. Der skulle desuden indgå et flow for borgere fritaget fra digital post. Udfordringen i det var dels, at der på daværende tidpunkt ikke var mange eksisterende løsninger at lade sig inspirere af, og dels, at det skulle være lige så nemt for borgere uden digital post at være med, som for digitale borgere. Dette skulle både være gældende som hovedstiller på et borgerforslag, som medstiller og som støtter, roller som endnu var ukendte for alle og blot beskrevet i lovgrundlaget.



Brugervenligt for både redaktører og borgere
Med leverancen, som overholdt tids- og budgetrammen har Folketinget fået en skalerbarløsning, der er nem for alle borgerne at bruge, samtidig med at redaktørerne kan arbejde i en intuitiv og let anvendelig brugerflade. Løsningen blev til på baggrund af analyse og dyb forståelse af lovgivningen og de procedurer, som det er nødvendigt at understøtte ved borgerforslag. Arbejdsgangene, der skulle ligge til grund for den nye løsning, definerede og kortlagde vi i fællesskab med afsæt i lovgrundlaget. Disse arbejdsgange blev tegnet op i brugerrejser sideløbende med, at det konkrete indhold til siderne skitseredes i en simpel prototype, som kunne brugertestes forud for implementeringen.


En sikker teknisk løsning
Løsningen er implementeret i Umbraco på Microsoft Azure med integrationer til bl.a. NemID og CPR-registret. Løsningen hostes af i Azure, bygget i .NET og benytter Microsoft SQL server til datalagring. De mange breve, der skal sendes via digital post, er håndteret ved at integrere til SendGrid. Dette sikrer, at alt sendes og modtages korrekt selv under stort pres.

